امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی: ۶۹ درصد کودکان کار در این استان اتباع خارجی هستند

  • کد خبر: ۱۶۸۷۲۹
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی: ۶۹ درصد کودکان کار در این استان اتباع خارجی هستند
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به آخرین آمار کودکان کار در استان در سال ۱۴۰۲ گفت: ۶۹ درصد از کودکان پذیرش شده، آن هم اتباع خارجی بدون اوراق هویتی هستند.

دکتر مسعود فیروزی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ کودک کار و خیابان شناسایی شده و در مراکز بهزیستی استان دارای پرونده هستند. از این تعداد ۱۴۵ نفر طی سال جاری پذیرش شده و مابقی از سال‌های قبل در مراکز روزانه پذیرش شده و دارای پرونده فعال هستند. همچنین در حال حاضر ۷۸ نفر از این کودکان از خدمات مراکز شبانه‌روزی و سایر آن‌ها از خدمات مراکز روزانه بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: مشارکت بخش غیردولتی و شهروندان در مواجهه با کودکان کار بسیار حائز اهمیت است. انتظار می‌رود هر یک از ما به عنوان شهروند ضمن حفظ احترام و عزت نفس این کودکان از برخورد‌های احساسی و هیجانی با آنان بپرهیزیم و در صورت تمایل به حمایت از این کودکان، از طریق مراکز غیردولتی یا دولتی فعال در این زمینه و با شیوه‌های صحیح اقدام کنیم چرا که کمک‌های نقدی و پراکنده هر کدام از ما در چهارراه‌ها و میادین پرتردد شهر منجر به ماندگاری هر چه بیشتر و در برخی موارد بهره‌کشی بیشتر از این کودکان خواهد شد.  

فیروزی افزود: در حال حاضر یک مرکز غربالگری، ۲ مرکز شبانه‌روزی و ۲ مرکز روزانه حمایتی‌آموزشی کودک و خانواده به‌ منظور رسیدگی به امور کودکان کار در سطح خراسان رضوی فعال است. در مرکز غربالگری با همکاری شهرداری مشهد، دادگستری و نیروی انتظامی استان، این دسته از کودکان شناسایی شده و پس از غربال و اسکن عنبیه، با توجه به شرایط‌شان به یکی از مراکز روزانه یا شبانه‌روزی بهزیستی ارجاع می‌شوند تا به مسائل آن‌ها و خانواده‌هایشان رسیدگی شود. این کودکان در مراکز مزبور تحت حمایت مددکاران و تیم تخصصی هر مرکز قرار گرفته و از خدمات توانمندسازی آن بهره‌مند می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه امسال از مجموع کودکان پذیرش‌‌شده ۶۹ درصد کودکان اتباع و ۲۹ درصد کودکان ایرانی بوده‌اند، گفت: متاسفانه اکثر این کودکان اتباع خارجی غیر مجاز هستند و اوراق هویتی ندارند. باید توجه کرد که چنین آماری بیانگر آن است که هر چقدر به این کودکان خدمات ارائه شود، اگر بخش ورودی متوقف نشود، تعداد آنان همچنان افزایش می‌یابد. در چنین حالتی اگر سیستم پیشگیرانه مناسبی در اختیار نداشته باشیم، فعالیت‌هایمان اثر بخشی لازم را نداشته و کیفیت کار کاهش می‌یابد. 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی:  ۶۹ درصد کودکان کار در خراسان رضوی از اتباع خارجی هستند


فیروزی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در مورد همه مسائل اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ممکن است تصویر آسیب‌های اجتماعی به‌ مرور زمان به دلیل عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تغییر کند. برای مثال در ۲ دهه قبل اکثر کودکان خیابانی ایرانی بودند اما به مرور زمان و در سال‌های اخیر بیش از ۶۰ درصد آنان غیر ایرانی شده‌اند. از همین رو برای توقف چرخه آسیب باید فرآیند ساماندهی و توانمندسازی را به‌ درستی انجام دهیم تا دوباره شاهد ورود هیچ کودکی به خیابان نباشیم. البته تحقق این هدف برای آن دسته از کودکان کار اتباع به دلیل محدودیت‌های قانونی با چالش‌های بسیاری همراه است.  

وی درباره علت تعدد کودکان کار در خراسان رضوی اظهار کرد: مهاجرت، فقر، عوامل فرهنگی، اعتیاد والدین، بی‌تفاوتی نسبت به اشتغال کودکان و عادی شدن کار آنان در جامعه، تعداد زیاد اتباع ساکن در استان، مهاجرت‌پذیری بالا، عدم کنترل مناسب حاشیه‌نشینی، ناآگاهی شهروندان از شرایط کودکان خیابانی و شیوه‌های صحیح حمایت از این افراد و... از مواردی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از عوامل اصلی بروز و ماندگاری چنین معضلی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->